Orgelfestival laat Haarlemse orgels schitteren
Na twee schrale corona-jaren heeft Haarlem de luxe van twee volwaardige klassieke-muziekfestivals in één seizoen. The Big Sing is nauwelijks afgelopen of het Internationaal Orgelfestival staat al voor de deur. De jonge zangers van het Nationaal Gemengd Jeugdkoor, die nog geen drie weken geleden optraden bij het begin van The Big Sing, openen aanstaande zaterdag ook het Orgelfestival in de Grote of St.-Bavokerk. Onder leiding van Sigvards Klava zingen ze onder andere de Mis van Stravinsky. Jan Hage en Hayo Boerema bespelen bij die gelegenheid het beroemde Müller-orgel. Het machtige instrument, dat ooit Händel en de Mozarts naar Haarlem trok, vormt het stralend middelpunt van het festival. Letterlijk en figuurlijk want de pijpen fonkelen weer als nieuw na een recente restauratie. Hier vindt op zaterdag 23 juli de finale plaats van het Improvisatieconcours. Zuzana Ferjenčíková, winnares in 2004, speelt er op 19 juli onder andere de ‘Sonate Der 94. Psalm’ van de Duitse romantische componist Julius Reubke. Vincent Thévenaz en Jürgen Essl brengen er muziek van J.S. Bach en eigen improvisaties.
Orgelpracht
Maar ook de andere belangrijke orgels in de stad mogen schitteren. Het Cavaillé-Coll-orgel in de Grote Zaal van de Philharmonie zal op 21 juli onder de vingers van toetsenist Kit Downes veranderen in een jazz-instrument. Het imposante Wilibrordus-orgel in de Koepelkathedraal gaat op 25 juli de dialoog aan met elektronica. En op het orgel van de Josephkerk, dat eens werd bespeeld door Hendrik Andriessen en Albert de Klerk, brengen Dirk Luijmes en Erik Jan Eradus een eerbetoon aan César Franck
Op Zaterdag 16 juli voert een wandelroute langs concerten op zeven Haarlemse orgels. Dan valt in de Nieuwe Kerk één van de oudste nog bespeelbare orgels van Nederland te beluisteren, klinkt in de Lutherse Kerk het bijzondere 19de-eeuwse Strobel-orgel en kan in de Doopsgezinde Kerk een “ontroerend” instrument uit de jaren ’60 worden gehoord.
Nieuw werk
Tijdens het festival maakt ook een gloednieuw orgel zijn opwachting in Haarlem. Om kamermuziek met orgel uit de Renaissance en de vroege Barok te kunnen spelen liet het Castello Consort een verplaatsbaar instrument bouwen in 17de-eeuwse Italiaanse stijl. Componist Martijn Padding schreef er speciaal een stuk voor, ‘Stylus Fantasticus’, dat op 18 juli in de Nieuwe Kerk in première gaat.
Nieuw werk klinkt ook tijdens een bijzonder concert op 21 juli in de Philharmonie. Dan staat ‘Pie Jesu’ voor sopraan, orgel, harp en strijkkwartet centraal, het laatste werk van de jonggestorven Lili Boulanger. De componistes Ig Henneman, Annelies van Parys en Monique Krüs hebben stukken geschreven of bewerkt voor dezelfde bijzondere bezetting.
Concours en zomeracademie
Vast onderdeel van het festival is het Improvisatieconcours. Onder de vroegere winnaars zijn grote namen als Piet Kee en André Isoir. Deed vorig jaar slechts één Nederlander mee, dit jaar zijn het er drie. Een goed teken.
De winnaar van de vorige keer, de Italiaan Gabriele Agrimonti, geeft op 26 juli een bijzonder concert met de gelauwerde organist Franz Danksagmüller. Samen voorzien ze vier vroege stomme films live van muziek.
De Zomeracademie, die jonge organisten de kans geeft onder leiding van gerenommeerde docenten te werken, is terug van weggeweest. Voor het eerst is er dit jaar zelfs een ‘Excellence Class’ aan de academie toegevoegd. Zes uitblinkers van de editie van 2018 krijgen een speciaal individueel traject aangeboden. Het resultaat tonen ze tijdens een presentatieconcert op de één na laatste dag van het festival.
Het Internationaal Orgelfestival Haarlem vindt plaats van 16 t/m 30 juli. Voor meer informatie zie: www.organfestival.nl