Bachs Matthäus Passion eindelijk weer live
Voor veel mensen is het bijna ondenkbaar: een lijdenstijd zonder Bachs 'Matthäus Passion'. En toch was het twee jaar lang stil in de dagen voor Pasen. De liefhebbers moesten het doen met cd-opnames of gestreamde uitvoeringen, zangers konden slechts solo en in de beslotenheid van hun huis het "Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen' aanheffen.
Maar dit jaar klinkt Bachs onsterfelijke meesterwerk gelukkig weer uit honderdduizenden kelen in talloze concertzalen en kerken in Nederland. Ook COV Haarlem brengt het stuk weer op Goede Vrijdag ten gehore, een traditie die het koor al sinds 1929 in ere houdt.
De dirigent en twee koorleden van het gezelschap vertellen hoe zij ooit met het stuk in aanraking zijn gekomen en welk deel voor hen het hoogtepunt vormt.
Piet Hulsbos (sinds 2016 dirigent van COV Haarlem):
"Ik kreeg de 'Matthäus Passion' met de paplepel ingegoten. Mijn vader, Jan Hulsbos, was bas-bariton. Hij zong het stuk elk jaar bij de koren van Piet Halsema in Aalsmeer, Apeldoorn en Enkhuizen, het liefst de Christus-partij, maar vaak ook de bas-aria's. Het was de tijd van Aafje Heynis en Max van Egmond. Ik ging als jongetje vaak mee. Dan zat ik op de eerste rij met een klaveruittreksel op schoot te luisteren. Ik was nieuwsgierig naar wat de klavecinist of de organist deed. Soms mocht ik ook midden in het orkest zitten om het blad om te slaan.
Toen ik een jaar of 19 was - ik had net een jaar les van Albert de Klerk - zocht COV Haarlem een pianist. Na een paar jaar had dirigent Harry Brasser voldoende vertrouwen in mij om me het continuo te laten spelen samen met mijn leraar Martinus Metz. Zelf dirigeerde ik de 'Matthäus Passion' voor het eerst in 2005, bij COV IJmuiden."
Licht en tegelijk loodzwaar
"Mijn favoriete koorstuk is het slotkoor van het eerste deel 'O Mensch, bewein' dein' Sünde groß'. Het is een van de weinige delen die niet dubbelkorig is. Er staat geen noot te veel. Met zijn constant doorgaande zestienden is het heel overzichtelijk maar tegelijkertijd is het bloedje link. De opbouw zit namelijk helemaal niet logisch in elkaar. Uit de solo-delen kies ik de sopraan-aria 'Aus Liebe will mein Heiland sterben'. Dat stuk is zo ijl en hoog, zo kwetsbaar ook. Het is licht en tegelijk ook loodzwaar. Drie instrumenten spelen er, een fluit en twee hobo's, meer niet. Het is de enige aria zonder basso continuo. Dat betekent dat je als organist even achterover kunt zitten."
Ineke Swarte (sinds 2017 voorzitter van COV Haarlem en alt in het eerste koor):
"Ik was vroeger nooit zo met klassieke muziek bezig. Mijn vader maakte lichte muziek. Toen ik een jaar of 35 was kreeg ik van vrienden uit Rusland een plaat opgestuurd. Wat er op stond kon ik in het Russisch niet lezen. Ik dacht: leuk ik krijg een plaat, laat ik die eens opzetten. Nou, wam kabam! Die kwam binnen. Wat een mooie muziek! Het was liefde op her eerste gezicht. Later kwam ik bij een uitvoering van een koor dat delen uit de 'Matthäus Passion' zong. Dat was het dus wat ik op die plaat had gehoord! Van lieverlee ben ik jaarlijks de 'Matthäus Passion' gaan bezoeken. Ik wilde het stuk ook zelf zingen. Toen heb ik me aangemeld bij COV Haarlem. Vaak zing ik het stuk ook als gast bij andere koren."
Omslagpunt
"Eigenlijk heb ik meerdere favorieten. De aria 'Geduld' vormt voor mijn gevoel een omslag. De muziek wordt daar zo spannend door de ritmische beweging in de gamba. Ook als je het verhaal niet zou kennen weet je vanaf hier zeker dat het niet goed gaat aflopen. In de aria 'Erbarme dich' klinkt zoveel eenzaamheid. In de wanhoop die uit die ene viool spreekt resoneren de dingen die je zelf in je leven hebt doorgemaakt mee." En dan zijn er nog de delen die ze graag zingt. "Het slotkoor voel ik altijd helemaal door mijn lijf. Ik ervaar de 'Matthäus Passion' als een soort avontuur met het slotkoor als eindpunt."
Annemarie van Mossel (sopraan in het tweede koor):
"Ik ken de 'Matthäus Passion' al van kinds af aan. Ik ben met klassieke muziek opgegroeid. De 'Matthäus' heb ik denk ik voor het eerst live gehoord op de middelbare school. Ik geloof dat onze muziekleraar het stuk dirigeerde. Daarna ben ik een aantal keren gaan luisteren, hier in Haarlem, maar ook in Amsterdam, waar ik lang gewoond heb. Zelf zing ik het stuk pas sinds ik lid ben geworden van COV Haarlem. Ik ben mede bij het koor gaan zingen omdat het me leuk leek de grote koorwerken als de 'Matthäus Passion' door te werken en te leren kennen."
Beeldend
"Ik ontdek steeds weer iets nieuws in het stuk. Dit jaar is dat een kort deeltje, 'O Schmerz! hier zittert das gequälte Herz'. Het straalt een combinatie van onrust en rust uit. Het is zulke beeldende muziek: je hoort precies waar het over gaat."
Solisten, Kinderkoor van de Koorschool St. Bavo, COV Haarlem en Barokensemble Eik en Linde o.l.v. Piet Hulsbos met de 'Matthäus Passion' van J.S. Bach, op vrijdag 15 april in de Philharmonie in Haarlem. Aanvang: 19.30 uur.