Haarlem Voices zingt Martins zeer persoonlijke Mis
Veertig jaar lang liet Frank Martin zijn Mis voor dubbelkoor in de kast liggen. Te persoonlijk om uit te voeren, vond de diepgelovige Zwitserse componist.: “Ik beschouwde haar als een zaak tussen mij en God.” In 1963 liet hij het stuk alsnog de wereld ingaan. Daarna groeide het snel uit tot een van de klassiekers van het 20ste-eeuwse koorrepertoire.
Martins bezieling klinkt door in elke noot van het ritmisch en harmonisch rijke werk.
Ingehouden jubel en indringende smeekbedes, troostende akkoorden en spannende samenklanken, veelstemmige weefsels en eendrachtige samenzang wisselen elkaar af.
De lange melodielijnen waarmee het Kyrie opent herinneren aan het Gregoriaans.
Aan het begin van het Gloria breken klankopstapelingen open in een stralende klank. Zacht en lieflijk klinkt de blijdschap over de wederopstanding van Christus in het Credo.
Het Sanctus bouwt op naar een krachtig Hosanna. En aan het slot van het prachtige Agnus Dei ontmoeten de twee koren elkaar in ontroerende samenzang.
Het stuk stond dan ook al heel lang op het verlanglijstje van Haarlems Voices. Komend weekend is het zover. Voor de gelegenheid is het zestienkoppige kamerkoor versterkt met drie gastzangers. Behalve de Mis van Martin zingt Haarlem Voices delen uit ‘Huit chansons’ van Francis Poulenc en ‘Due composizioni corali’ van de 20ste-eeuwse Italiaanse componist Ildebrando Pizzetti.
Haarlem Voices o.l.v. Sarah Barrett met werken van Frank Martin, Francis Poulenc en Ildebrando Pizzetti, op zondag 9 oktober om 15.30 uur in de Nieuwe Kerk in Haarlem.