Op zoek naar de resonantie
Haarlems Bach Ensemble experimenteert met authentieke instrumenten
Repetitiedag Haarlems Bach Ensemble. (Foto: Joretta Witvliet)
“Ga op zoek naar de resonantie”, roept gambist en barokcellist Robert Smith. “De klank moet leven hebben voor een hele maat.” De strijkers van het Haarlems Bach Ensemble hebben zich op een druilerige zondagmiddag verzameld in een kerkzaaltje in Aerdenhout. Op het eerste gezicht een doodgewone repetitie van een amateur-ensemble. Maar de schijn bedriegt. De orkestleden werken aan een bijzonder project. Voor het eerst waagt een Haarlems amateurgezelschap zich aan een uitvoering op authentieke instrumenten. De moderne violen, cello’s en contrabas zijn thuisgebleven en hebben plaats gemaakt voor barokke exemplaren.
En dat is nog niet eenvoudig. “Het is bijna een nieuw instrument”, vindt een violiste die worstelt met de stemschroeven. Omdat de fijnstemmers van de moderne viool ontbreken is het lastig de snaren precies te stemmen. Twee oude-muziekspecialisten, Robert Smith en violiste Lidewij van de Voort, nemen de orkestleden een middag op sleeptouw en maken ze vertrouwd met de kneepjes van de authentieke uitvoeringspraktijk.
Opnieuw beginnen
“Eigenlijk begin je met elkaar helemaal opnieuw”, vertelt concertmeester Joretta Witvliet na afloop. “Alsof je me vraagt om morgen trompet te spelen. De eerste repetitie vroeg iedereen zich af: hoe moet dat nou?” Doordat de kinhouder en de schoudersteun, die de moderne viool op zijn plaats houden, ontbreken, glibberden instrumenten spontaan van de schouders af.
Witvliet: “Het verschil met de moderne viool is ontzettend groot. Eigenlijk is de barokviool een compleet ander instrument. Hij is bespannen met darmsnaren in plaats van stalen snaren. Maar hij is ook anders van bouw, kleiner en met een grotere hoek in de hals. Daardoor veranderen ook de afstanden tussen de tonen.”
Toch is het voor Witvliet, die zelf op het conservatorium ook barokviool studeerde, een droom die uitkomt. Het orkest speelde al met barokke strijkstokken. Maar, zegt ze, de combinatie met de moderne stalen snaren wringt. “Met darmsnaren krijg je echt een ander geluid. Dan voel je waar de muziek vandaan komt. Het is een ontdekkingsreis terug in de tijd.” Zo biedt het spelen op authentieke instrumenten een nieuwe horizonten. “Als je het goed doet gaan de boventonen in het instrument mee resoneren en krijg je een prachtige, warme klank.”
Dus toen het bestuur van het Haarlems Bach Ensemble haar afgelopen februari vroeg of ze nog wensen had voor de toekomst, hoefde ze niet lang te denken: “Ik zou zo graag willen dat het orkest een keer op oude instrumenten zou spelen.”
Het bestuur reageerde enthousiast en dus toog Witvliet naar de Haarlemse vioolbouwer Eduard van Tongeren met de vraag of hij het hele ensemble zou kunnen voorzien van barokke instrumenten. Het Haarlems Muziekfonds, Zabawas en het Prins Bernhard Cultuurfonds zorgden voor financiële ondersteuning. En zo togen de orkestleden op 2 oktober naar Van Tongeren om een leeninstrument uit te zoeken.
Verbindend
“Iedereen is enthousiast”, vertelt Witvliet. “Het blijkt nog veel leuker dan gedacht.”
Ze heeft voor alle orkestleden een boekje gekocht om hun ervaringen vast te leggen. “Dit was de leukste studiedag die ik ooit heb gehad!” “Mensen voelen zich meegenomen in een nieuwe wereld. Het spelen op oude instrumenten werkt heel verbindend. We moeten tenslotte allemaal op 0 beginnen.”
Ook voor het koor is het onwennig. De barokinstrumenten zijn lager gestemd en dus moeten ook de zangers een halve toon lager zingen. “Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Ook je stembanden hebben immers een spiergeheugen.”
Twee maanden heeft iedereen de tijd om te wennen. Op 10 december voert het ensemble de Mis in F-groot BWV 233 en de Cantate ‘Darzu ist erschienen der Sohn Gottes’, BWV 40 van J.S. Bach uit. “Eigenlijk is dat te kort”, vindt Witvliet. “Maar ik heb veel vertrouwen dat het lukt”.
Na het concert pakt het Haarlems Bach Ensemble zijn oude vertrouwde moderne instrumenten weer op. “Maar wie weet blijft er wat hangen. Sommige orkestleden zijn al aan het sparen voor een barokinstrument.”
Haarlems Bach Ensemble o.l.v. Mark Lippe met de Cantate ‘Darzu ist erschienen der Sohn Gottes’ BWV 40 en de Mis in F-groot BWV 233 van J.S. Bach, op zaterdag 10 december om 17.00 in de O.L.V. Onbevlekt Ontvangen-kerk in Overveen.