Drie koren Dirk Kaandorp slaan handen ineen
De drie koren van dirigent Dirk Kaandorp staan te popelen. Tweeënhalf jaar hebben de zangeressen en zangers van ‘Vrouwenkoor Hoor Haar’, ‘Listen to the Music’ en ‘Kamerkoor Airone’ niet of nauwelijks opgetreden. Komend weekend laten ze eindelijk weer van zich horen met een gezamenlijk minifestival in Haarlem en Amsterdam.
“We hebben tweeënhalf jaar droog gestaan vanwege corona”, vertelt Kaandorp thuis in Haarlem. “We hebben online wel ijverig doorgewerkt. Maar dan kun je alleen onderhouden, niet aan iets nieuws bouwen.” Toen de corona-maatregelen werden opgeheven hadden de koren dus geen programma klaar. Maar wachten tot het najaar duurde te lang. Ze wilden de bühne weer op. Dus opperde Kaandorp het idee om met de drie koren samen een concert te vullen.
Het resulteert in een gul, gevarieerd programma. Berlioz staat er naast David Bowie, Purcell naast James MacMillan. Ook klinkt er muziek van de dirigent zelf.
Muzikale alleseter
Kaandorp noemt zich een muzikale alleseter. “Ik heb in mijn muzikale loopbaan van alles en nog wat gedaan: musical, opera, nieuwe en oude liturgische muziek, jazz. Met als rode draad het kamerkoor.”
De koren die hij dirigeert komen uit heel verschillende hoeken. De dames van ‘Listen to the Music’ uit Amsterdam zingen lichte muziek, uit het hoofd en begeleid door orkestbanden. In arrangementen van de vorige dirigent Karin de Vries en van Kaandorp zelf brengen ze nummers van onder anderen David Bowie en Robbie Williams.
Het Haarlemse ‘Vrouwenkoor Hoor Haar’ buigt zich dan weer het liefst over het romantische repertoire. Komend weekend zingen ze composities van Schumann en Berlioz maar ook van onbekende componisten. Kaandorp: “Ik mag graag spitten in online archieven. Dan kom je dingen tegen waarvan je zegt: potverdorie.” Zo stuitte hij op ‘Meeresabend’ van de Duits-Baltische componist Nicolai von Wilms: “Een op en top romantisch werk met alles erop en eraan.”
Noeste arbeid
Maar ‘Hoor Haar’ brengt ook twee eigentijdse stukken: het contemplatieve ‘Haiku’ dat componiste Miranda Driessen in de corona-tijd schreef en een heuse wereldpremière van een stuk van Kaandorp zelf. De dirigent schreef ‘Evviva bacco’ oorspronkelijk voor het jubileumconcert van ‘Hoor Haar’, dat vanwege de pandemie geannuleerd moest worden. Zijn inspiratie ontleende hij uit de tekst van een van de ‘Due Madrigali’ van Hendrik Andriessen, een loflied op Bacchus. “Ik werk eigenlijk altijd vanuit de tekst. Die brengt haast als vanzelf klank voort.”
Hij is geen veelschrijver, zegt hij zelf: “Ik componeer niet zoveel als ik zou willen.
De muziek vloeit niet uit mijn pen. Meestal is het noeste arbeid.”
Maar een enkele keer gaat het componeren vanzelf. Dat was het geval bij het ‘Ave Maria’ dat door het Kamerkoor Airone zal worden gezongen. “Dat stond in een half uur op papier. Ik had de beginnoten in mijn hoofd. De harmonieën kwamen er heel snel bij. Dat zijn van die dagen dat je heel blij naar bed gaat.”
Naast het ‘Ave Maria’ van Kaandorp brengt ‘Airone’ een bont programma met oude maar ook nieuwe muziek. “We vroegen elkaar al gekscherend: wat is eigenlijk ons thema? Misschien wel ‘Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt’. We zingen ‘Tristis est anima mea’ van Kuhnau, een prachtig expressief stuk, maar bijvoorbeeld ook het uitbundig vrolijke ‘My spirit sang all day’ van Gerald Finzi.”
Het wordt het eerste optreden van het ambitieuze Amsterdamse kamerkoor onder leiding van Kaandorp. Hij werd er dirigent middenin de corona-crisis. Inmiddels is het aantal leden bijna verdubbeld.
Aan het eind van het concert zingen de drie koren ook nog even samen. Maar wat ze gaan doen wil Kaandorp nog niet verklappen.
‘Vrouwenkoor Hoor Haar’, ‘Listen to the Music’ en ‘Kamerkoor Airone’ o.l.v. Dirk Kaandorp m.m.v. Lennie Kerkhoff (piano) met ‘Minifestival: drie koren – één concert’ , op zaterdag 18 juni in de Remonstrantse Kerk in Haarlem. Aanvang: 20.00 uur. Voor meer informatie zie: www.vrouwenkoorhoorhaar.nl.