‘Puisque tout Passe’ viert 30-jarig bestaan met bijzonder programma
Vocaal ensemble ‘Puisque tout Passe’ viert zijn 30-jarig bestaan. Wat ooit begon als een projectkoor bij een theatervoorstelling is uitgegroeid tot een gedreven amateurkoor dat zich concentreert op de moderne muziek. Het gezelschap is met twee zomerzangweken de corona-periode doorgekomen en heeft nu zijn ritme weer hervonden. “We gaan ons jubileum ambitieus vieren”, zegt René Nieuwint, sinds 2010 de vaste dirigent van het vocaal ensemble.
Komend weekend voegen zich een solistenkwintet, een harmonium, piano, harp, contrabas en pauken bij het koor.
Voor de concerten koos Nieuwint twee grote stukken die al lang hoog op zijn verlanglijstje staan. “Eigenlijk een beetje rare muziek”, noemt hij de ‘Eight fragments from Shelley’ van de 20ste-eeuwse Amerikaanse componist George Antheil. “Het is een combinatie van van alles en nog wat, van wild en traditioneel. Sommige gedeeltes zijn eenstemmig, andere zitten vol bizarre intervallen.” En dan is er nog die virtuoze pianopartij, vol eigenaardige akkoorden, zaterdag en zondag in handen van de Amerikaanse pianiste Heather Pinkham.
“Antheil was in zijn jonge jaren echt een wilde jongen”, vertelt Nieuwint. “Maar gek genoeg is hij op latere leeftijd veel traditioneler gaan schrijven. Toen zocht hij toenadering tot de geschiedenis die hij eerst verwierp. Je hoort hem hier zoeken naar een nieuwe taal. Juist dat zoekende, dat onvolmaakte boeit me enorm. En er zit nog steeds heel veel energie in!”
Heel anders van aard is ‘Mi-Fa’ van Daan Manneke. Echt een essentieel stuk uit het oeuvre van de componist, vindt Nieuwint. “De zangers moeten steeds opnieuw een klankveld opbouwen. Dat vraagt van het koor een heel andere manier van zingen. Meestal wordt in koormuziek een tekst getoonzet. Hier is wel een tekst, maar die is in het Russisch en wordt zo uitgerekt dat er geen verband meer bestaat tussen woorden en muziek.”
Nieuwint voerde het werk, toevallig ook precies 30 jaar geleden, al eens met een ander koor uit. Toen in de originele versie met groot orgel, harp en pauken. “Ik wilde het stuk nog eens op een andere manier uitvoeren. Ik vroeg me af of dit wel de ideale bezetting was. Want het is eigenlijk een heel intiem stuk. Dus heb ik Daan (Manneke) gevraagd of ik het orgel mocht vervangen door een harmonium en een contrabas.”
Ook al draait het stuk om het kleinste interval, de kleine secunde, het vraagt om voldoende ruimte. Die vond Nieuwint opnieuw in de akoestiek van de Nieuwe Kerk waar hij met ‘Puisque tout Passe’ eerder ook ‘Topos’ van Manneke heeft uitgevoerd.
Als een soort van introductie zingt het koor twee late koorwerken van Liszt. Ook die liggen de dirigent na aan het hart. “Die stukken leiden de moderne muziek in. De soberheid ervan komt dicht bij mijn muzikale ziel.”
Vocaal ensemble ‘Puisque tout Passe’ o.l.v. René Nieuwint met werken van Manneke, Antheil, Liszt, Barber en Vaughan-Williams, op zaterdag 30 september om 20:30 uur en zondag 1 oktober om 15:30 uur in de Nieuwe Kerk in Haarlem.