Week 43
Concertkoor omarmt nieuwe dirigent
Concertkoor Haarlem kan weer even vooruit. Afgelopen donderdagavond presenteerde het koor zijn nieuwe dirigent, pas de derde in 76 jaar. Best spannend zo een wisseling van de wacht na dertig jaar waarin zangers en dirigent met elkaar vergroeid zijn geraakt.
Maar met Bernhard Touwen lijkt het koor een gouden greep gedaan te hebben. Na een repetitieperiode van een half jaar blijkt er duidelijk sprake van chemie. Het Concertkoor had al een naam hoog te houden op het gebied van klank, helderheid en stemvastheid.
Tijdens Touwens debuutconcert klonk bovendien in elke noot bezieling.
De dirigent had gekozen voor een traditioneel programma met een eigenzinnige invalshoek. Ja, er klonken werken van de Weense klassieken maar niet de voor de hand liggende klassiekers: geen oratorium van Joseph Haydn wel het Requiem van broer Michael en niet Mozarts onvoltooide ‘Große Messe’ maar de cantate ‘Davide penitente’ die de in tijdnood verkerende componist daaraan ontleende.
Het uitvoeren van minder bekende stukken behoort tot de traditie van het Concertkoor. Juist die werken behoeven vaak extra inspiratie. Welnu, Touwen en zijn zangers stralen een heilig geloof uit in de muziek die ze uitvoeren.
Mooie lange lijnen trekt het koor in ‘De profundis’ van de vergeten componist Johan Georg Reutter. Heerlijk schallende natuurtrompetten geven het Requiem van Michael Haydn een onverwachte bijna feestelijke glans. Even stralend laten de zangers het Amen aan het slot van het ‘Dies Irae’ klinken. En wanneer het koor aan het begin van Mozarts ‘Davide penitente’ zingt “ik verhief mijn zwakke stem”, loochenen de woorden de muziek. Uit de noten en uit de zang van het Concertkoor spreken juist kracht en vertrouwen. Een zelfde zekerheid klinkt in de monumentale fuga aan het slot.
Het helpt dat Touwen zijn eigen beroepsorkest meebrengt. Met de musici van Concerto Brabant kan hij hoorbaar lezen en schrijven. Hier zorgt een heerlijke baslijn voor aanstekelijke energie, daar biedt een fraaie blazerssolo inspiratie. Ook de vier solisten doen een duit in het zakje. Sopraan Channa Malkin en mezzo Esther Kuiper mogen elkaar in Mozarts cantate vocaal naar de kroon steken. Tenor Stefan Kennedy zingt mooi licht en spinnend en bas Pieter Hendriks zorgt voor meer donkere tonen in Haydns Requiem. Zo ontstaat een indrukwekkende eenheid van instrumentale pracht, overtuigende koorzang en sprankelende solopartijen.